Glutenfrie havrerundstykker

innlegget inneholder annonslinker
glutenfrie rundstykker med havre i form
glutenfrie rundstykker med havre

Nå skal jeg vise hvordan du gjør disse glutenfrie rundstykkene med havre.

Hvilket mel skal jeg bruke?
Jeg brukte møllerens glutenfri fin miks.

Kan jeg fryse in brødene?
Ja

Hvilken gjær skal jeg bruke?
Jeg brukte7 tørr gjær siden det står på pakken at det motsvarer 25 g gjær.
Hvis du har fersk gjær skal du bruke 25 g.

Må jeg bruke deigkroker når jeg blander?
Nei men det gjør det mye lettere.
Du kan bruke dine hender men det tar lengre tid og det er vanskelig siden deigen skal være litt klissete.

Hvorfor hever ikke mine brød?
Dette kan skyldes på flere ting, men oftest er det for kaldt.
temperatur på deigen=hevetid
Deigen skal helst heve i et varmt rom, hvis det er for kaldt kommer det ta lengre tid å heve.
Hvis du har det veldig kaldt i huset ditt kan du prøve å legge bakebollen med deigen i et varmt vannbad når det hever. 


Produkter jeg bruker i oppskriften:


Oppskriften blir 12 rundstykker

ingredienser:

5 dl vann
5 ss olje + ca 2 ss
1 ss honning
25 g gjær
3 dl glutenfrie havregryn
6-7 dl møllerens glutenfri lys melmiks
1 dl solsikkefrø
0,5 dl gresskarfrø
1 ss chiafrø

Jeg brukte den minste formen av disse tre:

Du gjør:

Varm opp vannet, honningen og oljen til 37-40 grader.
Ta gjær i en bakebolle og hell over vannet og bland til gjæren er oppløst.
Tilsett så havregryn sammen med frø og la det hvile i 10 minutt.
Ta så i litt mel av gangen imens du mikser med deigkroker.
Arbeid med deigen i ca. 1-2 minutter så att den løsner fra kantene men fortsatt er klissete når du rører den med fingeren.
Hell litt olje på toppen och ta plastikk over, la deigen heve i 25 minutter.
Miks så med deigkrokene igjen for å få ut luften av deigen.
Ta olje på hendene og i formen.
Gjør 12 boller med hendene og legg i formen.
Ta plastikk og håndkle over og la heve i 30 minutt.
Ta på ovnen på 220 grader, over og undervarme.
Etter de har hevet ferdig tar du vekk plastikken og setter in i ovnen i ca. 20 minuter.
Ta ut og vent helst 5-10 minutter før du skjærer i dem.
FERDIG

Kommentarer